Oldalak

2018. augusztus 23., csütörtök

Birkahús feldolgozása - házi tartósítása



Kedves prepperek, bushcraftosok, előrelátó túlélők. Néhány báránynál eljött az idő, hogy átsegítsük az örök legelőkre.
Nagyon szeretjük a bárány és kecske húst. Mivel saját tartásból való, biztosak lehetünk benne, hogy jó minőségű, tápláló csemegéhez jutunk, amely nagyon egészséges. A tartósítását is egy ökologikus és környezet barát módon oldottuk meg, de haladjunk szépen sorjában.
Miután megköszöntem, hogy eddig életével, s most halálával is kis közösségünket szolgálta, az erre rendszeresített helyen megnyúztam.
Óvatosan, ügyelve, hogy ne ejtsek sok vakvágást. A bundáját kikészíttetem, jó meleg prém lesz belőle.

A nyúzást ugyanúgy csinálom mint a nyúl esetében. A hasán felbontva, hátulról előre haladva folyamatosan fejtem le a bőrt.

Miután lenyúztuk a nagy melegre való tekintettel a bőrt minél gyorsabban besózom, hogy mire eljut a tímárhoz nehogy beköpjék a legyek.





A birkát, kecskét azért is szeretem, mert bármikor vágható, még nyáron is, a legnagyobb melegekben. Ebből kifolyólag az állat tartónak mondhatni folyamatosan van friss hús ellátása. Mivel mára már csak kis családok vannak, így szükséges a hús tartósítása. Ennek egy érdekes módját írom majd le a jegyzet további részében.
A nyúzást követően a birkahúson nagyon gyorsan kialakul egy keményebb száraz, "csörgős" réteg. Ez a réteg megvédi a húst a legyektől. Ezért lehet akár nyáron is biztonságosan, különösebb berendezések híján birkát, kecskét vágni.

Amennyire csak tudom, még felakasztott állapotban darabjaira szedem.







A további feldolgozás már bent történik. itt daraboltam a kellő méretűre. A nagyobb darabokat, mint comb, lapocka kicsontoztam. A többit apróra vágtam bárddal. A lecsontozott részekből, a belsőségekből, elhagyhatatlan, hogy finom pörkölt készüljön rögtön. Próbálom elérni, hogy az Istenadta javakból minél több hasznosuljon, ezért amit csak lehet felhasználunk.


Mivel ezek fiatal kosok voltak a tökeik is bekerültek a pörköltbe. Különleges ínyencségnek számít, és nagyon finom. régebben már leírtam más elkészítési módját is, de most idő hiány miatt egyszerűen a pörköltöt gazdagította.
A darabolás után egy kis sóval, fűszerrel konzervdobozokba került a hús.


A dobozolás után a házi konzerváló géppel lezártuk a dobozokat.







Ez egy nagyon egyszerű kis gépecske. Itt nálunk a felvidéken eléggé elterjedt. Manapság újra reneszánszát éli.




A lezárt dobozokat aztán megfelelő ideig ki kell főzni. Ez egy kicsit hosszadalmas, unalmas teendő. Bár ezalatt rengeteg mindent meglehet csinálni.A kifőzött konzervek több évig is eltarthatóak további energia felhasználás nélkül. Előnyei: Egyszeri munkával és energia bevitellel hosszú időre biztosítod a tárolást.A munkát leszámítva nincs nagy járulékos költség, a dobozok fillérekből megvannak. Már egyhónap fagyasztó üzemelési költségnél vissza van az ára.Másik nagy előnye, hogy nem törékeny. Vihetem túrákra, nem kell félni, hogy összetörik útközben.Mivel a hús már előre főtt, egy teljes ebéd akár fél óra alatt is elkészíthető belőle.A konzervdoboz nagyon rövid időn belül teljesen elrohad a földben, szemben a műanyagzacskóval, arról nem is beszélve, hogy mennyi féle képpen újrahasznosítható.Véleményem szerint nagyon kiváló tartósítási mód ez.

A birkahúst lefaggyúztam. Azt mondhatom a hőség és a szárazság ellenére elég rendesen volt rajtuk. Szerintem húzós tél lesz, ha így készülődnek.
A fagyút kisütöttem. Első osztályú alapanyag gyógyírekhez, kenőcsökhöz.Valamint cipő és bőrápoló/impregnáló szert is ebből készítek.
Ha van belőle bőven, mécsesnek is kiváló.


Remélem hasznosnak tartottátok ezt a kis beszámolót. Ha kérdésetek van nyugodtan tegyétek fel bátran!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése